Chen Chi Dagboek

DAG 1.

Opnames gemaakt. Het viel vies tegen hoe mijn oefening eruit zag. Mijn armen bogen terwijl ik toch echt het gevoel had dat ik ze tijdens de hele oefening goed gestrekt hield. De beweging was ook veel te snel en zag er
niet ontspannen uit. Training was redelijk zwaar maar na 5 minuten heel fijn.

DAG 3.

Het lijkt alsof de Chen Chi mijn hartritmestoornis weer omhoog brengt. Hart klopt snel en heel onregelmatig.

DAG 4.

Hart voelt weer goed, regelmatig en sterk. Een andere bijzonderheid is dat mijn onderrug opeens veel soepeler aan voelt. Het lijkt er nu op dat de massage van de bovenrug door de Chen Chi juist de onderrug vrijer maakt.

Training was zwaar maar mijn geest bleef al heel veel rustiger

DAG 10.

De training ging goed. Geest is een stuk kalmer en de tijd leek ook weer sneller te gaan. Ik kijk niet meer naar de klok en de muziek geeft toch meer leidraad. Misschien moet ik alleen een alarm aan gaan zetten. Ik heb weer opnames gemaakt. Die zagen er vooral op het einde toch weer minder mooi uit dan het voelde. Ellebogen waren weer iets gekromd.’

Ik krijg heel veel energie door Chen Chi. Maar ik moet oppassen mijn kalmte te bewaren.

DAG 11.

In het begin had ik duidelijk spierpijn in mijn monnikskapspieren, beide schouders. Was even bang dat ik het niet zou trekken, maar de kalmte was makkelijk te herwinnen. Op de helft van de oefening verdween die pijn en werd ik weer omgeven door een warme wolk van energie. Heerlijk

DAG 12.

Eerste dag dat ik bijna de hele oefening in hetzelfde kalme ritme wist te doen. Het kalme ritme maakt de mind ook rustiger en hopelijk zorgt dat voor minder onrust en betere slaap.

Opvallend was dat de linker ellenboog nu pijnlijk werd ipv de rechter ellenboog. Ik denk dat het bindweefsel rechts intussen al behoorlijk is opgerekt waardoor ik links nu meer voel.

Tijdens de hele gong had ik pijn in de ellebogen. Die werden echt behoorlijk opgerekt. De pijn werd uiteindelijk steeds draaglijker maar ging nooit helemaal weg. Misschien dat er een beetje een blokkade in mijn ellebogen zit. Vooral de linkerelleboog bleef pijnlijk. Dat kan te maken hebben met een val die ik ooit met skateboarden heb gehad; ik viel 30 jaar geleden een keer lelijk op mijn linkerschouderblad en sindsdien staat mijn elleboog niet meer helemaal recht..

Dag 13.

Vandaag voor het eerst heel bewust Huiyin gesloten gehouden. Ik voelde me de rest van de dag minder depri. Of dat daar een gevolg van is weet ik niet, maar huiyin sluiten lijkt de energie beter gericht te maken.

Armen waren mooi gestrekt. Het bindweefsel rondom de ellebogen wordt echt soepeler.

Dag 26.

Gisteren een workshop van de cultiverende oefeningen waar Chen Chi een onderdeel van is. De Chen Chi als cultiverende oefening verschilt een klein beetje van de Chen Chi die je als warming up doet. Het tempo is veel sneller. De oefening is meer gericht op de Qi tussen de schouderbladen naar binnen trekken en er wordt nauwelijks uitgeduwd. Je voed op deze manier de midden meridiaan die achter de ruggengraat loopt. Als je Mingmen goed ontspant voel je de Qi via Shenzu dalen naar Mingmen.

Vandaag het geleerde meteen in de praktijk gebracht. De oefening is op deze manier minder zwaar, vooral voor de ellebogen. Een van de aanwijzingen is de polsen ontspannen houden, maar dat is lastig.

DAG 38.

Ik heb een keelontsteking. Eerst ging ik ervan uit dat een nacht op de tocht liggen de oorzaak was. Het is een vreemde zomer met wisselende temperaturen. Nu vraag ik me af of het de oude informatie van mijn
bronchitis is die me in mijn jeugd teisterde. Of ik die nu aangezet door de
Chen Chi aan het loslaten ben. We zullen het zien. De Oefening leed er in ieder geval niet onder. Gaat nog steeds soepel.

DAG 40.

Nog niet helemaal genezen maar de Chen Chi uitvoeren was weer geen probleem. Het lukt ook steeds beter om zelfs bij fysiek zware oefeningen als deze een para sympathische staat aan te houden; een sterk Qi veld vol kalmte en ontspanning.

DAG 48.

Fysiek is de oefening nu echt makkelijk geworden. De 15 minuten vliegen om. Nadeel van de lagere inspanning die de oefening kost is dat afleidende gedachtes makkelijker opkomen en langer aan houden.

DAG 50.

Deze was bijna perfect aan het filmpje te zien. De ellebogen blijven goed gestrekt. Alleen de La Qi ging op het verkeerde open close commando.

DAG 65.

Eerste dag dat het echt lukte om de ellebogen bijna zonder spanning erop gestrekt te houden en de polsen ontspannen. Ik voelde de Chi flow omhoog trekken vanuit Lao Gong over de onderarmen naar de schouders. Erg prettig.

DAG 77.

De beweging van de schouderbladen wordt steeds groter en krachtiger. Het wonderpunt waar koud slijm ligt opgeslagen wordt hier waarschijnlijk ook steeds beter door gemasseerd. Ik begin eindelijk minder last van die verstopte neus te krijgen.

Dag 80.

Opmerkelijk hoe mijn handen in de laatste 5 minuten van de oefening gaan tintelen. Het voelt bijna hetzelfde als slapende handen, waar de bloedtoevoer van gestremd was, maar de handen worden niet gevoelloos.

Filmpje was alweer niet naar tevredenheid; alsof ik het aan het einde afraffel terwijl dat echt niet zo voelt als ik bezig ben.

DAG 85.

Minder last van de tinteling als ik me beter concentreer op het strekken van de armen. Opmerkelijk is dat ik nu ook Hun Yuan Palace naar binnen voel trekken bij de beweging en niet alleen de rug tussen de schouderbladen.

DAG 96.

Ik kreeg last van mijn knieën doordat ik teveel meewip in de beweging. Heb geprobeerd de knieën op slot te zetten. Dat was te doen, de focus komt daardoor ook weer meer tussen de schouderbladen te liggen, maar dan mis ik weer het gevoel dat het hele lichaam meedoet met de beweging.  Een tussenvorm waarbij de knie niet helemaal op slot zit maar slechts een beetje meebeweegt voelt toch beter. Maar teveel beweging in de knie is dus ook niet goed.