Taji Ball

Taji ball is een oefening die bijna alle gewrichten in je armen en benen in beweging zet, maar vooral gericht is op het soepeler maken van de wervelkolom. Het is domweg onmogelijk de beweging rondom de bal uit te voeren zonder de wervelkolom mee te laten bewegen. Wanneer je rug recht en gespannen blijft kom je al na een korte draai naar binnen vast te zitten, maar wanneer je het hele lichaam soepel mee laat bewegen is het helemaal niet zo moeilijk om de (fictieve) bal op je hand om je lichaam te laten wervelen.

Korte uitleg van de oefening:

Er ligt een bal op je vlakke hand die er niet vanaf mag rollen. Je gaat je hand naar binnen draaien richting je ribben, vervolgens naar achteren, buiten, je komt uit boven je hoofd en uiteindelijk laat je de bal weer naar de beginpositie zakken.

Wanneer je de oefening voor het eerst ziet denk je waarschijnlijk dat alleen mensen met een wel heel soepel lichaam deze oefening uit kunnen voeren, maar dat valt echt wel mee.

Het is een ideale oefening om te leren jezelf ontspannen te bewegen. Het lichaam wordt als water. Voorbij de beginnersfase ga je voelen dat er niet alleen de bal maar ook Qi om je lichaam en zelfs door je lichaam gaat wervelen; een heerlijk gevoel.

Volgens de TCM (Traditionele Chinese Medicijnleer) ontstaan alle bewegingen van je lichaam vanuit Ming-Men. Maar iedereen weet en voelt dat een soepele rug de sleutel is naar soepele bewegingen. Als je rug vast zit probeer dan de Taji bal! Je voelt meteen hoe het gesteld is met je rug, maar na 5 minuten oefenen ook dat al je wervels al wat losser worden.

De oefening stap voor stap:

De bal ligt op je vlakke hand. Je bovenarm hangt ontspannen zachtjes tegen je ribben, je onderarm staat haaks op je bovenarm. Je rug is recht maar ontspannen, denk aan de basishouding van Chi Neng Qigong.

 (rechtshandigen beginnen met de bal op de rechterhand, als je linkshandig bent begin je met links.)

Houd je blik de hele oefening op de bal.

Draai je hand naar binnen richting je ribben.

De bal gaat nu onder je oksel door. Je schouder rijst een klein beetje mee om ruimte onder je oksel te maken.

Nu gaat de bal door naar achteren. Ming Men beweegt naar achteren om ruimte te maken. Je rug wordt bol.

De bal beweegt door naar buiten, je rechterheup komt omhoog om ruimte te maken, je wervelkolom buigt mee naar buiten.

De bal rijst aan de rechterkant van je lichaam tot op schouderhoogte, je rechterheup draait nog iets verder naar buiten.

Je hand draait verder naar voren, Ming Men komt naar voren en nu trekt je rug hol.

 

 

 

 

Je hand en arm eindigen boven je hoofd. Je hele wervelkolom buigt nu naar voren inclusief je nekwervels, je kijkt naar de bal boven je gezicht en recht je rug.

Je hand draait terug met je vingers weer naar de horizon. Vervolgens laat je de onderarm dalen tot de begin positie.

Oefen de beweging ongeveer 20 keer totdat je voelt dat je soepel mee kan bewegen. Denk eraan dat je lichaam als water voelt.

Daarna richt je je blik op je andere hand en doe je de beweging met links. Beweeg weer totdat het soepel gaat. Je zal merken dat de beweging met je andere hand niet eens zoveel moeilijker is, al blijft je meestal een beetje verschil voelen; je schrijfhand en arm zijn nu eenmaal iets losser.

Afwisselen

Vervolgens ga je afwisselen tussen de rechter en linkerhand. Maak de beweging met rechts, zorg ervoor dat je rustig eindigt in de beginstand. Richt je blik eerst op je linkerhand en ga dan door met links. Zorg dat er steeds een moment van totale ontspanning ontstaat tussen de bewegingen met rechts en links.

Schouderbreedte

Als ook de twee gecombineerde bewegingen soepel gaan lopen zet je je voeten op schouderbreedte en vervolg je de oefening in die stand.

Nu gaan je benen ook meebewegen en je werveling van de bal en Qi wordt groter

Verplaats je gewicht naar je linkervoet als de rechterhand richting je ribben draait.

Je gewicht is weer verdeelt tussen beide voeten zodra de bal naar achter doordraait. Je rug is bol.

De bal draait naar buiten en je gewicht verplaats je naar je rechtervoet.

De bal gaat naar voren en komt boven je gezicht uit. Je gewicht is weer verdeelt over rechts en links. Je hele wervelkolom hangt iets naar achteren met een holle rug.

De bal en je wervelkolom komen terug in de begin stand.

Daarna kan je de oefening uitbreiden door je voeten nog verder uit elkaar te zetten.

Al dat lukt kan je de beweging ook nog wat sneller gaan maken. Nu wordt de werveling pas echt heftig en groot. Alsof je in een vortex staat.

Enjoy!

En probeer het eens met een echte bal op je hand. In het filmpje gebruik ik een heel lichte bal op volleybal formaat.

Je kan ook die kleine stalen balletjes nemen die je gebruikt om je handen soepel te maken. Als je je handpalm een beetje hol maakt kan je ze een klein beetje vastzetten zodat ze niet meteen van je hand afrollen.

 Er zijn ook houten Taji ballen. Deze zijn van een paar ons tot wel 10 kilo zwaar. Als je deze ballen gebruikt ga je de wervelkolom echt op kracht trainen. Wanneer je martial arts beoefent kan dat een heel goede oefening zijn. Ze zijn echter niet goedkoop en moeilijk te krijgen.

Punten van aandacht:

  • Zet je spieren niet vast, maar ontspan zoveel mogelijk in de beweging. Je hoeft geen enkele kracht te zetten. Het lukt nooit om de bal helemaal te laten draaien als je je spieren niet loslaat en de oefening wordt ook nog heel erg zwaar als je alles aanspant.
  • Alle gewrichten in je arm draaien maximaal mee en al je wervels bewegen.
  • Laat de bal en de Qi om je lichaam wervelen.
  • Versnel niet te vlug en doe dat pas als alles echt soepel loopt.
  • Zorg dat je ademhaling en hartritme rustig blijven.